Menu

Байболот Абытов, профессор: Кечиккен кошок (же Улуу Ата Мекендик согуштун 50 жылдан кийинки жаңырыгы)

Бөлүшүү:

Учурда Улуу Жеңиштин 75 жылдык мааракесин белгилегени турабыз. Улуу муун­дагылар, биз, жаштар үчүн бул ыйык майрамдардын экени талашсыз. Мааракени утурлай эстен кеткис бир окуяны сиздерге баян­­дап бергим келди. Улуу Ата Мекен­дик согуш 1945-жылы бүтүп, ошол Улуу Жеңиш­ке жетиш­кен­ден кийин канча муун­дар өсүп жетилип, Жеңиш жылы төрөл­гөндөр элүү жаш­тан ашып калган  кезде дал ошол согуш­тун курманды­гы­нын шарттуу зыйнатын көргөн жайым бар. Ошол окуя азыркыга чейин мени өзгөчө абал­га алып келип, абдан толкун­дантып, ар түрдүү ойго салат. Дайыма эстеген сайын биздин ата-бабалардын каада-салтына, эс туту­муна, бизге калтырган таалим тар­бия­­сына таазим этип, ыраазы болуп келем. Анда окуя тууралуу баян.

1992-жылы июнь айында менин кайын атам Акимжандын апасы Назбү чоң кайне­не кайтыш болуп, баарыбыз акыркы сапарга узатуу зыйнатына чогулуп, тажияга камылга көрүлө баштады. Салттагыдай эле боз үй тигилип, анын ичине сөөк кирги­зилип, кыз-кыркындар чогулуп, ызы-чуу болуп жатып калды.  Тажия кийинки күнгө дайындалган эле.

Эртеси таң эртеден кадимкидей кыргыздардын аза күтүү салты менен өкүрүк чыгып, кошок кошулуп, ырым-жырымдары менен коштолуп, акыркы сапарга узатуу зыйнаты башталды. Тажияга келген элдин саны улам көбөйүп, аксакалдар, куда-сөөктөр, аттуу-баштуулар чогулуп, күн аркан бою көтөрү­лүп калганда, бир башкача, баарыбыздын көңүл­дү бурган окуя башталды.

Анткени боз үйдүн ичинде кошок кошуп олтурган кайнатанын чоң эжеси Назират баштаган бир топ улуу муундагы ошол уруктун кыздары, капыстан эле Улуу Ата Мекендик согушту, анын кан майданын, фронтко кеткен тууган урукта­рын, согуш­тан кайтпай калган атасы Жапар уулу Аскар, андан да көбүрөөк Жапар уулу Дубананын атын аташып, аны жоктогон кошогу, атайын эле анын кошумча аза күтүүсү башталып кетти.  Бир саамга сыртта үн чыгар­ып тургандардын баары тып басылып, айлана-чөйрөдөгүлөр да жымжырт болуп, баарыбыз боз үйдү тыңшап дымып калдык. Баарыбызды таң калтырган кай­тыш болгон Назбү байбиче болсо, бу үйдөгүлөр кайдагы, эч ким тааныбаган Дубананын кошогун кошуп жаты­шат деген таң калуу ар кимибиздин жүзүбүздө эле.

Бир убакта кайната боз үйдөн чыгып, окуянын чоо-жайын түшүндүрдү. Көрсө анын атасы Жапаров Аскар 1941-жылы согушка аттанган экен. Бир жыл өтөй, 1942-жылы анын бир тууган иниси Аскаров Дубана, чыныгы азан чакырып койгон аты Алимсатар, 17 жашында бир жаш кошуп айтып, фронт­ко кеткен экен. Баса Дубана деп каймана аталып калышы, Жапарды балдары турбай, улам чарчап кала бергенден Аскардан кийинкисин Дубана болсо деле эл арасында аман болсо болду деген ниетте ырым кылып койгон дешет. Ошен­тип Дубана 17 жашында Уулуу Ата Мекен­дик согуштун кан майданына аттанат. Со­гуш­тан кийин аны менен кошо кеткен коңшулаш айылдаштары­нын айтка­нына караганда Сталинград­дга барып согушка киришкен экен. Дубана же сабатсыз болгонбу, же кат жазганга үлгүргөн эмесби, эч кандай кат кабар кел­беп­тир. Ошол 1942-жылы кеткен боюнча дайынсыз жоголот. Согуш талаасында каза болгону, же душ­манга колго түшкөнү, же дайын­сыз болгону белгисиз, эч кандай кат кабар келбептир. Жапаров Аскардан акыркы кабар 1945-жылдын жазында келген эле дешет, бирок Берлинди штур­ма­лоодо ал киши эрдик менен каза болот. Ал тууралуу “үч бурчтук” кат келген экен. Ошентип бир үйдүн, Жапардын болгону эки бала­сы болсо, экөө тең согуш майданына аттаны­шып, экөө тең фронттон кайтпай калышкан. Кыздары болгон эмес экен.

Ал эми дайынсыз болгон кайни­си Дубананы согуштан күтүү вазыйпасы, ошол Жапаровдордун, үй-бүлөсүнүн улуу муундарынан жалгыз тирүү калган Назбү чоң энеге жүктөлгөн экен. Анткени Аскар согушка чейин үйлөнүп бир уул, бир кыздуу болуп фронтко аттанса, бир тууган иниси Алимсатар – Ду­ба­на гүлгүн жаш бойдон, үйлөнбөй туруп согушка кетип, майдандан кайтпай, андан тукум калбай, уругу үзү­лүп калган экен. Эмне болгону, кайда көмүл­гөнү белгисиз болгон Дубананын акыр­кы сапарга узатуу зыйнаты болбой, дээрлик 50 жылга созулган экен. Акыры, кел­бесине көзү жетип, түңүлгөн Назбү чоң  эне:

-Менин көзүм өткөндө, менин тажияма кошуп, ошол согуштан кайтпай кал­ган Дубана абаңдын атын атап, элге угузуп, кошок коштуруп, акыркы сапар­га узатуу зыйнатын кошо кылып, ашын бергиле – деп насаат кылган экен. Жанагы чыккан кошок тегин жерден эмес экенин билдик.

Ошондон кийин гана сыртта олтургандар кайрадан үн-чыгарып өкүрүп, Дубананы жокто­шуп, атайылап ал кишинин рухуна багыштап куран түшүрүштү. Куран жай башына бар­ган­да да атайын Дуба­на­нын арбагына багышталып окулду. 50 жылга кечик­кен кошок ошентип 1992-жылы айтылып, согуштун дагы бир курман­дыгы эскерилип, шарттуу түрдө жерге берилди.

Мени азыркыга чейин таң калтырганы, биздин улуу муундагы ата-бабала­ры­быз­дын, чоң-энелерибиздин каада-салтты, үрп-адатты бекем тутуп, согуш­ка кетип кайтпай, дайынсыз калган адам­дан күдөрүн үзбөй, аза менен күтүп 50 жыл эсинен чыгарбай жүргөнү болду. Мен ошол күндөн ушул күнгө чейин, чыканактай болгон, көзү азиз болгону менен, акылы тунук, жүрөгү таза Назбү чоң эненин көрөгөч­тү­гүнө, аң-сезимине, салт-санаасы, үрп-адаты менен ошол Улуу Ата Мекендик согуш­тун курмандыгы болгон, Кара-Кул­жанын тоо койнунан кетип, согуштан кайтпай калган бир жигитин эстен чы­гарбай, улуулардын нарк-насили менен урпактардын эсине салып кетке­нине эмдигиче ыраазы болуп келем.

Кечиккен кошоктун таржымалы ушундай.

Абытов Б.К., тарых илимдеринин доктору, профессор

Эгер бул тексттен ката таап калсаңыз, ошол ката сөздү белгилеп, Ctrl+Enter кнопкаларын чоогу басуу менен билдирип коюңуз.

КОММЕНТАРИЙ КАЛТЫРУУ

Төмөндө көрсөтүлгөн уячаларга керектүү маалыматтарды туура киргизгениңизди текшериңиз.HTML-код киргизүүгө уруксат жок.

Captcha 11 + = 14

ОКШОШ МАКАЛАЛАР

Меню

Орфографиялык ката тууралуу Отчет

Редакцияга төмөнкү текст жөнөтүлөт: